Ondanks allerlei innovatieve initiatieven beleeft betalen voor online nieuws vooralsnog geen doorbraak. Dat althans wijst recent onderzoek van het Reuters Institute (het Digital News Report) uit. Volgens het onderzoek is niet meer dan elf procent van de lezers bereid om te betalen voor online nieuws. En veel hoger zal dat percentage in de toekomst ook niet worden, meent Reuters Institute op basis van een rondvraag onder achttienduizend respondenten in tien landen. Uit het onderzoek blijkt verder dat online betalers doorgaans geen nieuwe klanten zijn; meestal betreft het overstappers die hun papieren abonnement inwisselen voor een digitaal abonnement op tablet of computer.

Je zou misschien verwachten dat deze onderzoeksuitkomsten de uitgevers die hun content achter een betaalmuur aanbieden de moed in de schoenen doet zakken. Toch hebben de mensen achter bijvoorbeeld Blendle na lezing van de skyonderzoeksresultaten niet pardoes de stekker uit hun online kiosk getrokken. En waarom zouden ze ook? De onderzoeksresultaten van Reuters lijken me namelijk nogal overdreven aan de pessimistische kant. Natuurlijk gaat het percentage abonnementen op online nieuwsvoorzieningen de komende jaren wél verder doorgroeien, dat kan bijna niet anders. Al was het maar omdat een deel van de krantenlezers hun bestaande abonnement omzet van papier naar digitaal – zoals de onderzoeksresultaten van Reuters zelf ook uitwijzen. En er komt een moment dat minder dan tien procent van de consumenten nog bereid is te betalen voor de oldschool nieuwsvoorziening op papier. Dat zal echt zo lang niet meer duren. Sterker nog: als je de oplages van de (betaalde) landelijke kranten bij elkaar optelt, kom je niet eens aan een marktaandeel van tien procent onder de Nederlandse bevolking.

Er is meer reden tot pessimisme over de toekomst van de offline nieuwsvoorziening in ons land dan over de groeikansen voor online nieuws. Maar eigenlijk is het een non issue. Als je het saldo van de groeicijfers van betaald offline en betaald online combineert met het feit dat ook de publieke omroep piept en kraakt in zijn voegen, dan is er meer reden tot bezorgdheid over de toekomst van de vrije journalistiek. Straks zijn we aangewezen op de nieuwsvoorziening van Sky Radio en Nu.nl, waarover geen kwaad woord van mijn kant trouwens. De generatie jongeren die nu opgroeit zal het waarschijnlijk als de normaalste zaak van de wereld beschouwen. De vrije pers als waakhond van de democratie heeft zijn langste tijd gehad. Tijden veranderen, dat zullen we moeten accepteren. Het is niet anders. Of ben ík nou overdreven pessimistisch?

Categories: Werk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *