Leuk onderzoek presenteren hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. De praktijk wijst uit dat het betere knip- en plakwerk in combinatie met een aansprekend design goed scoort in de media. Het Amerikaanse technologiebedrijf ClickSoftware bewijst dat het kan.

Het recept is simpel. Verspreid een persbericht, zoals ClickSoftware deed, met een opvallende kernboodschap. Bijvoorbeeld: Organisaties die hun klantenservice niet op orde hebben verliezen serieus geld. De jaarlijkse schade voor bedrijven en instellingen in de Verenigde Staten bedraagt $ 83 miljard. Wow! Dat trekt de aandacht. Dat de precieze onderbouwing van dat enorme bedrag ontbreekt, ach een kniesoor die daar op let.

De overige uitkomsten van je onderzoek (de slechtste klantenservice vind je in landen als Turkije, Zuid-Afrika en de Verenigde Arabische Emiraten; Apple heeft een prima klantenservice en Facebook en United Airlines juist niet) giet je in een fraai vormgegeven infographic, zoals hieronder afgebeeld.

customer-service-infographic

Geheid dat je onderzoek op deze manier publiciteit krijgt. Zo verdien je je investering in no-time terug. Nou ja, investering… dat valt bij nader inzien nogal mee. De piepkleine lettertjes die helemaal onderin de infographic staan, blijken verwijzingen naar verschillende soorten onderzoek. ClickSoftware heeft dus op een slimme manier leentjebuur gespeeld. Met bronvermelding, dat dan weer wel.

Op deze manier hoeft ‘eigen onderzoek’ helemaal niet duur te zijn. Grasduin naar hartelust in oude onderzoeksrapporten, neem de leukste/interessantste/schokkendste uitkomsten over en vraag je handige neefje om er een mooie infographic van te maken. Succes verzekerd en het kost bijna niets. En trouwens: dikke onderzoeksrapporten die bijna niemand leest zijn er al genoeg.

Categories: Onderzoeken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *