Na tientallen jaren van diepgaand onderzoek en uitputtende analyses door de allerbeste managementdeskundigen is dan eindelijk het geheim van excellent ondernemerschap ontrafeld. Althans, dat beweren de Canadees Michael Raynor en de Pakistaan Mumtaz Ahmed, beiden werkzaam bij Deloitte Consulting. Zij legden hun bevindingen vast in het boek The Three Rules: How Exceptional Companies Think (Portfolio/Penguin, mei 2013). Aanvankelijk nam ik het grensverleggende karakter van dit onderzoek enigszins met een korrel zout. Er was immers bijvoorbeeld geen extra editie van Het Financieele Dagblad uitgebracht om het wereldomvattend belang van de publicatie in kwestie te onderstrepen. Sterker nog: in het digitale archief van deze krant zoekt men vergeefs naar deze titel of de auteurs. Heel verwonderlijk is dat nou trouwens ook weer niet. Bijna elke week staan er wel zelfverklaarde goeroes op die beweren dat ze het succes van exceptionele ondernemingen kunnen verklaren. Niet zelden gaat dat gepaard met uiterst complexe modellen, ingewikkelde grafieken en lange lappen tekst.

Wat het onderzoek van Raynor en Ahmed zo aardig maakt, is dat zij het geheim van excellent ondernemerschap hebben weten te vangen in niet meer dan drie regels. Overigens kwamen de onderzoekers pas tot die drie regels nadat zij hun focus hadden verlegd van wat bedrijven doen (dat bleek namelijk verre van eenduidig) naar hoe ze denken. Toen ontdekten zij dat duurzaam succesvolle bedrijven de volgende drie regels hanteren:

  1. Beter gaat boven goedkoper – concurreer op alle mogelijke onderscheidende kenmerken, maar niet op prijs.
  2. Inkomsten gaan boven kosten – geef prioriteit aan het vergroten van inkomsten boven kostenreductie.
  3. Andere regels zijn er niet – verander alles om regel 1 en 2 te realiseren.

Volgens de onderzoekers leiden deze regels niet tot specifiek gedrag en zijn het ook geen algemene ondernemingsstrategieën. Zij omschrijven de regels als fundamentele concepten die bedrijven over een langere periode in staat hebben gesteld uit te blinken. Ze zeggen er eerlijk bij dat ze geen idee hebben op welke manier de leiders van excellente organisaties het principe van de drie regels hebben opgepikt en in de praktijk hebben gebracht. Maar dat hun bevindingen voortkomen uit statistisch onderzoek onder 25 duizend bedrijven is wellicht toch iets om rekening mee te houden. Niet in de laatste plaats omdat er bij deze regels voor succes geen millimeter complexiteit komt kijken.

Categories: Management

admin

D!§68=123t4yjyukdj543t867645jmhgdsfbbfs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *