Het Nederlands Centrum voor Directeuren en Commissarissen is bezig met het ontwerpen van een twitterbeleid* voor leden. Ook MKB Nederland werkt aan het opstellen van richtlijnen voor het omgaan met social media. Aanleiding voor deze regeldrift vormt onder andere het getwitter van een Drentse politiechef, die zichzelf onmogelijk maakte door tot twee keer toe flink de fout in te gaan.
In de publieke opinie is deze mevrouw weggezet als incompetent en onnadenkend – en dan druk ik me nog netjes uit. De vraag of richtlijnen inzake het gebruik van twitter de politiechef voor haar dwalingen hadden kunnen behoeden, wordt volgens mij dan ook maar door weinigen positief beantwoord. Sterker nog: veel mensen geloven helemaal niet in het opstellen van regels voor het gebruik van twitter en andere social media; dat vinden ze betuttelend. Gebruik gewoon je gezonde verstand, dan kan er weinig misgaan, zeggen zij.
Daar ben ik het maar ten dele mee eens. Ik denk dat organisaties er verstandig aan doen beleid voor hun medewerkers te ontwikkelen inzake het gebruik van twitter, Facebook et cetera. Dat moeten geen dikke boekwerken zijn, maar praktische tips en afspraken. Mag iedereen over de eigen organisatie twitteren? Mag je de bedrijfsnaam in je profiel noemen? En als dat laatste is toegestaan, mag je dan bijvoorbeeld over politieke en religieuze kwesties communiceren?
Het is verstandig om medewerkers bewust te maken van de impact die sommige berichten op de buitenwereld kunnen hebben. Vaak zal het immers geen kwade opzet zijn als medewerkers de mist ingaan, maar gewoon pure onhandigheid. Een paar simpele afspraken kunnen vele bedrijfsongelukjes helpen voorkomen.
*PS Op 31/12/10 laat het NCD in een reactie weten dat e.e.a. ongelukkig in de publiciteit is gekomen. Er wordt binnen het NCD niet gedacht aan het voorschrijven van regels of het opleggen van richtlijnen. “Wij geloven eerder in bewustwording door voorlichting, afstemming en oefening”, meldt het NCD. Waarvan akte (DvdL)
4 Comments
Jeroen Mirck · 31/12/2010 at 15:18
Je hebt gelijk: een paar vuistregels zijn zeker handig voor bedrijven en overheden. Er duiken momenteel echter richtlijnen op die veel te ver gaan, zoals die van Hogeschool Windesheim. Werkgevers kunnen alleen eisen stellen aan wat hun medewerkers over het eigen bedrijf twitteren, andere eisen zijn een inbreuk om iemands persoonlijk leven. Ik had dit onderwerp geagendeerd voor mijn internetrubriek van komende maandag op Radio Noord-Holland en schrijf er dan dus ook een blogpost over. Keep you, eh, posted. 😉
medical billing · 25/01/2011 at 21:55
Wow this is a great resource.. I’m enjoying it.. good article
dirk · 05/01/2011 at 17:47
Ha Jeroen, Ik had het op 31/12 al als PS’je aan mijn bericht toegevoegd…
JeroenMirck.nl » Blog Archive » De Ochtend: Twittercode of Social Mediabeleid? · 03/01/2011 at 13:40
[…] kan verbeteren en versterken.” Geschrokken door de enorme media-aandacht laat de vereniging nu weten: “Directeuren regels opleggen is niet het streven van NCD: een gedragscode voor social media […]